Bij het afscheid gaf ik Marieke een hand en bedankte haar voor haar verhaal, hulp en enthousiasme.

 

Dit verhaal begint 3 jaar geleden op London City Airport. Ik vloog terug na een presentatie over NPS & klantbeleving. Ergens voor mij in de rij bij de security stond vrouw met een jas die direct mijn nieuwsgierigheid wekte. En dat voor iemand die bijna alle -met name zomer en regen- jassen lelijk vindt. De rij was lang. Ik had alle tijd die jas op afstand te bekijken en te onderzoeken wat het merk was. Dat bleek Ilse Jacobsen.

 

Thuis zocht ik het merk op internet op. Prachtige jassen en kleding. Stevig geprijsd maar dan heb je ook wat. Een regen/zomerjas die ik nooit draag, dus waarom zou ik er een kopen.

 

Afgelopen weekend was ik met mijn gezin en een vriendin op pad met onze camper in Friesland. In Sneek viel onze oog op een winkel met regenjassen. We gingen naar binnen, mijn vriendin had namelijk een regenjas nodig voor op de fiets.

 

Ik keek rond en zag …jassen van Ilse Jacobsen! Dat merk is altijd in mijn hoofd blijven zitten.

 

Na de zomervakantie komt hond Suus bij ons wonen en dan komt een goede, maar vooral leuke “hondenuitlaatjas” wel van pas. ?Dus zocht ik tussen de vele kleuren en maten naar mijn maat. Die was er niet. Maar wel in hun andere winkel aan de overkant. De vriendelijke eigenaar vertelde al dat zij een grote collectie van dit merk hebben en dat ik daar zeker even moest gaan kijken. Vraag naar Marieke, die met dat rode haar, zij weet er alles van.

 

Wij naar de overkant. Daar was een shop-in-shop van Ilse Jacobsen, met veel jassen in allerlei kleuren en maten, maar ook laarzen, schoenen en slippers. Ik pakte net een groene jas in mijn maat toen Marieke voor mijn neus stond. Vol passie vertelde ze over het merk, de vrouw achter het merk en de jassen zelf. Een echte brand ambassador! Als relatief kleine winkelier heeft ze het hart van Ilse Jacobsen gestolen (en vice versa) en zo heeft ze als eerste in Nederland een shop-in-shop van dit merk.

 

De jas zat als gegoten. Ik rekende af en wilde hem gelijk aan doen. Ineens was Marieke weg. Toen ik me omdraaide bleek dat ze achter me stond. Met een grote lach op haar gezicht deed ze mij de jas aan. Daarna liep ze terug om de bonnen en labels te pakken. Om vervolgens weer achter de toonbank vandaan te komen en mij te bedanken voor de aankoop en de bon te geven. Ik kon niet anders dan haar een hand geven en te bedanken voor haar hulp, verhaal én enthousiasme.

 

Het is dat ik in Brabant woon….. Maar voor dit soort service rij ik gerust nog eens naar Sneek.

 

Hoe vaak heb jij iemand een hand gegeven na een aankoop? Kan een mooi streven zijn! Zo’n goede service bieden dat klanten niets anders kunnen doen, dan je met een handdruk en een grote glimlach bedanken.

 

Babs Asselbergs fotografeert al haar hele leven en houdt er van om anders naar de wereld om haar heen te kijken.  Anders kijken optimaforma. Precies wat zij in haar werk ook doet. Organisaties op een andere manier naar hun processen en dienstverlening laten kijken en medewerkers bewuster maken van hun gedrag en de service die zij verlenen aan klanten. Om hen vervolgens te leren het beter te doen voor klanten en met elkaar. Babs is co-founder van The Customer & Employee Experience Game, CEO van BlommaBerg en eigenaar van BabsAsselbergs.