Samen met vrienden organiseren we een paar keer jaar zelf een wijnproeverij. De mannen zoeken de wijn uit, de vrouwen koken bijpassend gerechten. Omdat we dit al een paar jaar doen, hebben we de geijkte wijnen en bekende landen wel gehad. De lat ligt steeds hoger, dus zoeken we online naar nieuwe wijnen uit voor ons onbekende wijnlanden. Ik ontdekte dat niet alleen de wijn zelf verrassend is; we worden ook vaak verrast door de service die we krijgen.
We kopen vaak bij webwinkels die een passie hebben voor een bepaalde druif, streek of land. Die passie merk je aan alles, een paar voorbeelden:
• Extra informatie over de wijn en het wijnhuis
• Bijpassende gerechten of recepten, van losse printjes tot mooie zelfgemaakte boekjes
• Advies via de mail door voor de levering vragen te stellen over de bestelde wijn, “Je moet er echt iets bij eten, het is geen borrelwijn” of “Ken je deze al, deze wijn heeft een zeer uitgesproken smaak”
• Wijn die persoonlijk thuis afgeleverd wordt door de eigenaar van de webwinkel waardoor je kennismaakt met zijn passie voor “zijn wijn”
Iedere keer worden we weer blij van het uitpakken van de doos. En dan hebben we de wijn niet eens geproefd.
De lokale slijter kent ons en onze smaak ook. We krijgen weleens een extra fles wijn om te proeven. Maar de extra’s zoals hierboven biedt hij vaak alleen maar op zijn jaarlijkse wijnproeverij. Los van het feit dat hij voornamelijk wijn levert uit de bekende landen en streken.
Ook hier geldt weer met dat je met little acts of kindness verrast en je klanten blij maakt. Met welke little acts of kindness maak jij je klanten blij?
Proost! Op de volgende wijnproeverij!
Babs Asselbergs schrijft regelmatig blogs over haar eigen klantervaringen en die van anderen. Babs geniet van de kleine dingen die het verschil maken, maar weet ook dat deze little acts of kindness daadwerkelijk effect hebben. Zij gelooft erin dat als we bewuster zijn van ons gedrag en het effect daarvan op anderen we samen de wereld mooier kunnen maken voor klanten en voor onszelf. Babs is expert op het gebied van klantbeleving en klantgerichtheid en, samen met Nienke Bloem, founder van the Customer Experience Game.