Ben jij wel eens overgestapt van telecomprovider of energieleverancier?
Dan ben ik benieuwd hoe jij daar van tevoren tegenaan kijkt.
Persoonlijk zie ik daar altijd tegenop, maar vind ik het ook stom als ik niet onderzoek waar ik voordeliger uit ben. Energie is energie, de service die kan nog wel eens uiteenlopen. Een paar jaar terug was ik dat jaarlijks overstappen beu. Na een 1-jarig contract heb ik een 3-jarig contract afgesloten bij dezelfde energieleverancier. Maar dat loopt nu af. Dus een nieuw keuzemoment staat voor de deur.
De tijden zijn veranderd
We hebben nu 16 zonnepanelen op ons dak liggen. Die zorgen ervoor dat we bijna zelfvoorzienend zijn. Behalve de leveringskosten en gas betalen we niks. Met zonnepanelen is het wel verstandig te kijken hoe het terugleveren verrekend wordt, maar we zijn nu ook weer geen grootgebruikers.
Dus ging ik op zoek naar de beste keuze in gas.
Door de slimme meter weet ik exact wat we opwekken en verbruiken. Via een vergelijkingssite was de keuze zo gemaakt. Hoewel, ik kies niet voor de eerste de beste lage prijs. Maar ga voor de beste keuze voor mij: groen en (uiteraard) hoge tevredenheidsscores voor service. In combinatie met de prijs is het daarom Vandebron geworden.
Nieuwsgierig
Ook wel een tikkeltje uit nieuwsgierigheid. Zo werd ik ook ooit klant bij NLE. Je bent een vakidioot of niet.
“Wat leuk dat je klant bent geworden bij Vandebron. Vandaag is een mooie dag om samen de energiemarkt op zijn kop te zetten!”
Van de mailtjes werd ik gelijk blij: prettig leesbaar, vriendelijk van toon en een duidelijk stappenplan over wat ik allemaal kan verwachten.
Het activeren van de mijn-omgeving was geen probleem. Wel viel me op dat ik als eerste een vriendendeal te zien kreeg. Mag ik eerst even kennismaken en ervaring opdoen voordat ik jullie aanbeveel?
Ervaren en leren
Een van de vragen uit de CX Game gaat over mooie voorbeelden. We zijn immers zelf ook klant en maken veel positieve ervaringen mee. Wat kun jij leren van die ervaringen? En hoe pas je die toe in je eigen werk?
Dat overstappen valt dus reuze mee! Ondertussen heb ik in twee weken tijd al drie mailtjes gehad van mijn oude leverancier over het verlengen. Dat kan beter: hier word ik niet blij van.
Wil jij met je team op een inspirerende, actieve en leuke manier aan de slag met klantbeleving? Samen nadenken en spelenderwijs bedenken hoe jullie het samen nog beter kunnen doen voor de klant? Laat het ons weten, we denken graag met je mee.
Babs Asselbergs schrijft regelmatig blogs over haar eigen klantervaringen. En dan met name over de kleine dingen die het verschil maken. Babs houdt ervan om anders naar de wereld om haar heen te kijken. Anders kijken optimaforma. Precies wat zij in haar werk ook doet. Organisaties op een andere manier naar hun processen en dienstverlening laten kijken en medewerkers bewuster maken van hun gedrag en de service die zij verlenen aan klanten. Om hen vervolgens te leren het beter te doen voor klanten en met elkaar. Babs is gecertificeerd CX Professional – CCXP en co-founder van The Customer & Employee Experience Game by BlommaBerg.