Thanks so much for taking our survey and for your kind words! Amazing to hear you had such a great stay and enjoyed our concept”.

 

Begin april woonde ik 1 nacht in Zoku.

Zoku? Dat is?

Zoku is een hotel.

Maar hoezo wonen?

Ja, het voelde als wonen.

Hoezo dat?

 

Nou dat komt zo: Zoku is ontworpen vanuit de behoeften van haar gasten: thuis en werk combineren in een gezellige, praktische en gastvrije ruimte. De gasten van Zoku zijn de wereld georiënteerde mobiele professionals. Lees hier meer over het concept

Haar gasten of eigenlijk dus bewoners, zijn om wat voor reden dan ook lange(re) tijd van huis weg. Als je langer van huis bent, matchen je behoeftes niet altijd meer met dat wat een gewoon hotel je biedt. Je kunt je dat vast wel voorstellen. Denk anders maar eens terug aan de laatste keer dat je in een hotel verbleef. Krap, zitten op je bed of soms op die ene stoel aan dat te krappe bureautje. Dat wilde Zoku dus niet, zij willen hun gasten een thuisgevoel geven.

 

Ik mocht 1 nachtje dat thuisgevoel ervaren.

 

In december vertelde Hans Meyer, co-founder van Zoku, bij CX Circle over dit hotelconcept. Na afloop zat er onder één stoel een bon voor een gratis overnachting, laat dat nu net mijn stoel zijn!

 

Afgelopen week heb ik 1 nacht bij Zoku gewoond. Het was geweldig! Je moet het eigenlijk zelf gezien en ervaren hebben om het te geloven. Alles klopte! De entree in de kas op het dak, het Japans aandoende design en de slimme indeling van de kamer. Zo slim ingedeeld dat alles ruim leek, het bed, de badkamer, de ruimte om de bank en de tafel heen. En dat terwijl de oppervlakte misschien niet eens veel groter was dan een gemiddelde hotelkamer.

 

Toen ik thuis de foto’s liet zien van de hoogslaper en de trap die uit de kast tevoorschijn kwam, waren mijn dochters jaloers. Die willen nu ook zo’n bed!.

 

Maar het waren vooral de details die indruk op mij maakte en mij het gevoel gaven thuis te zijn.

  • Een cardhouder met daarop I live here … ipv My roomnumber is ….
  • Volledig ingerichte keuken met
    • Thee en koffie op de kamer
    • Afwasmiddel en theedoeken
    • Vaatwasblokjes waardoor ik pas doorhad dat er ook een vaatwasser was
  • Nietmachine, schaar en perforator
  • Een rol tekenpapier aan de wand
  • Leuke kaarten op het prikbord
  • Fotolijstjes naast mijn bed en leuke teksten in de gangen
  • Meer dan voldoende lampen, die je ook nog kunt dimmen
  • Bijzondere, heerlijke zeep van Marie Stella Maris (Poivre Noir Frais)

 

Alleen bij het in- en uitchecken heb ik personeel gesproken. Mijn eerste blik bij binnenkomst in de social spaces werd direct gevangen “Can I help you?” In- en uitchecken doe je allemaal zelf met een super eenvoudig systeem. Maar het is wel fijn wanneer je begroet wordt en hulp kunt krijgen als je wilt.

 

De communicatie maakte de cirkel rond. Naast een bevestiging van mijn boeking kreeg ik ook informatie via de mail met aansprekende titels als

 

  • “Treat yourself to an upgrade” van ontbijt tot transfer vanaf Schiphol
  • “Babs, this is all you need to live at Zoku”, met als eerste zin:

We’re thrilled to be welcoming you soon! Whether this is your first or fiftieth time,

we’ve got a few things we’d like to share with you to help you settle into your cosy Zoku Loft.

  • “Babs, let us know about your stay”

 

Als laatste een persoonlijke mail om mij te bedanken voor mijn review. Dan heb je het begrepen! Begrepen waar customer experience omdraait, hoe je je gasten het naar hun zin maakt en zorgt dat wat je beloofd waargemaakt wordt.

 

Jammer genoeg was mijn verblijf van korte duur. Ik ga zeker terug, ook om de social spaces te ervaren.

 

Nou ben ik wel benieuwd, nu je dit gelezen hebt, hoe jij het verschil maakt voor je klanten?

Zoals gezegd, the difference is in the detail! Wil je samen met je team nadenken over hoe jij klantbeleving met details in je dienstverlening kunt vergroten? Kijk dan eens verder op deze website en laat je verrassen door deze leuke workshop vorm over klantbeleving.

 

Babs Asselbergs fotografeert al haar hele leven en is vooral gefascineerd van het effect van licht en het kunstwerk dat vervolgens door de schaduw ontstaat. Anders kijken optimaforma. Precies wat zij in haar werk ook doet. Organisaties op een andere manier naar hun dienstverlening laten kijken en medewerkers bewuster maken van hun gedrag en de service die zij verlenen aan klanten. Om hen vervolgens te leren het beter te doen voor klanten en met elkaar. Babs is co-founder van The Customer Experience Game en CEO van BlommaBerg.