Op 8 mei bezocht ik de opendeurdagen van IKO de Kunstacademie in Hoogstraten, België. Als puber wilde ik niks liever dan een creatieve opleiding volgen. Ik ben ooit aan de MTS Goud- en Zilversmeden begonnen, maar door ziekte heb ik die niet afgemaakt.
Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Creativiteit speelt al mijn hele leven een grote rol. Privé door schilderen en beeldhouwen. Fotograferen doe ik als sinds mijn 10e. Ik doe dat zelfstandig en volgde daar jarenlange lessen of eenmalige workshops in. Zakelijk zet ik creativiteit in mijn workshops altijd in: van creatief denken en het bedenken van werkvormen tot het gebruiken van stiften en klei.
Op die opendeurdagen begon het van alle kanten enorm te kriebelen. Nee was geen optie meer. Dus ga ik vanaf september ’23 één dag per week naar school om de opleiding Grafiek te volgen. En nee, dat gaat niet over het tekenen van grafiekjes met data, maar over allerlei druktechnieken, zoals zeefdrukken, etsen en steendruk.
Ik deelde mijn beslissing op LinkedIn en Instagram. Ik kreeg veel reacties. Uiteenlopend van stoer, tof dat je je hart volgt, gaaf, geweldig, leuk tot super. Allemaal positief, de meesten kennen me.
Stoer
Tijdens het lezen van al die reacties, dacht ik: stoer?! Hoezo stoer? Ik vind er niks stoers aan. Dit is iets wat ik zo graag wil, ik ga dat gewoon doen.
Stoer is voor mij iets doen wat ik eigenlijk niet zo goed durf. Zoals rijden in onze bijna 40-jarige VW camper. Maar ook onderwaterzwemmen, duiken of alles waarbij de kans er is dat ik in het water val. Dat laatste weiger ik, maar rijden in de camper ben ik aan het proberen. Dát vind ik stoer van mezelf.
Mijn oud-collega Chris heeft als eerste Nederlander de Nupste in Nepal beklommen. Dat vind ik nou enorm stoer. Maar hij zei: “Het is gewoon een beetje gek, wat ik doe!”
De vraag die ik mezelf stelde was, noemen ze mij stoer omdat ze zelf zoiets niet zouden durven? Oftewel: zegt hun reactie naar mij meer iets over henzelf, dan over mij?
Betekenis is subjectief totdat je er samen betekenis aan geeft
Zo zie je maar dat iedereen een andere betekenis toekent aan bepaalde woorden. Tijdens de workshops over klantbeleving is dit aan de orde van de dag. Op de vraag “Wat is de definitie van klantgerichtheid?” krijg ik gemiddeld drie tot vier verschillende antwoorden. Mij maakt het niks uit wat een team of organisatie eronder verstaat, zolang de betekenis voor iedereen maar hetzelfde is. Pas dan kun je streven naar de o zo belangrijke authentieke en consistente klantbeleving. Pas dan kun je echt waarde toevoegen voor klanten en het verschil maken ten opzichte van concurrenten.
Dit is precies waarom het zo belangrijk is om samen na te denken over
- Wanneer voor jullie een klantbeleving goed is.
- Wat de betekenis van jullie kernwaarden en beloftes is.
- Wat het gedrag is wat je van elkaar wilt zien om die authentieke klantbeleving te bieden.
Wat voor de een goed is, is voor de ander matig
Transparant kan voor iedereen net iets anders betekenen, in betekenis en in gedrag. Maar dat kleine verschil kan wel net de klantbeleving maken of breken.
Ken dus niet alleen betekenis toe, maar kijk ook welk gedrag erbij hoort. Zo wordt het begrip van transparante klantbeleving concreter en duidelijker. Hoe ben je transparant? Wat doe je dan? En wat zie ik, als ik het film?
Alles voor authentieke en consistente klantbeleving
In mijn werk help ik organisaties op creatieve en actieve wijze om klantgericht denken en doen in het DNA van de organisatie te verweven. Als het gaat om het doorleven en waarmaken van klantbeloftes is de Customer Experience Game een doeltreffende manier om hier creatief én constructief aan te werken. De CX Game levert plezier, verbinding en inzichten op. En legt huidige patronen bloot. Je ontdekt samen manieren om de klantbeleving van jouw organisatie nog verder te verbeteren.
Old skool: dus met bord, pionnen én dobbelstenen, of online via Miro. Je speelt met verschillende teams tegen elkaar en voert onder de nodige tijdsdruk opdrachten uit. Je speelt het spel onder begeleiding van een facilitator die inspireert, jureert en de tijd in de gaten houdt. De inzet? Zoveel mogelijk blije klanten verzamelen natuurlijk.
De opdrachten maken we altijd op maat, passend bij jouw bedrijf en situatie. Je kunt de CX Game eenmalig spelen met je team, maar je kunt de CX Game ook als verandertool inzetten voor je organisatie.
Wil jij met je team klantbeleving ontdekken, laten leven en doorleven? Neem dan contact met mij op om de mogelijkheden van de CX Game en het vertalen van beloftes naar gedrag te bespreken.
Ik sta te trappelen
Ik kan niet wachten tot het 1 september is. Dan start mijn opleiding Grafiek. Ik heb ook veel zin in de zomer uiteraard, waarin ik toch in onze camper ga rijden. Ik ben al aan het oefenen. De beslissing om de stap naar de kunstacademie te zetten geeft me veel energie. Alleen al die beslissing maakt me creatiever in denken en doen, zowel zakelijk als privé.
Mijn boodschap: wees stoer! Geloof in jezelf en ga die een droom gewoon uitvoeren. Al is het stap voor stap.
Wat als het wél kan?!
Babs Asselbergs is Creative Changemaker en laat klantbeleving op creatieve (inter)actieve wijze leven om teams te activeren om het samen nog beter te doen voor klanten én leuker voor zichzelf. Samen met Nienke Bloem is zij founder van de CX Game, één van de creatieve werkvormen die Babs inzet om met teams en klantbeleving aan de slag te gaan.