The Customer Experience Game® ontstond toen Nienke aan mij vroeg: “Kun je eens met me meedenken over een andere werkvorm om klantbeleving op een leuke manier te laten leven?” Omdat we beiden van spelletjes spelen houden en ik al ervaring had met het maken en spelen van business games, was de CX Game® snel geboren.

In het najaar van 2016 waren we onze tijd ver vooruit. Er waren nog niet veel zakelijke spellen op de markt. En al helemaal niet op het gebied van CX.

Inmiddels zijn zakelijk spelen en creativiteit niet meer weg te denken van de werkvloer. Maar er is nog een lange weg te gaan om spelen en creativiteit echt onderdeel te laten zijn van de dagelijkse werkcultuur.

Dus even terug naar het begin. Waar hebben we het eigenlijk over? Waarom zijn spelen en creativiteit zo belangrijk? En wat zien wij hiervan terug in onze customer experience workshops?

 

Spelen en creativiteit op de werkvloer

Spelen. Je deed het als kind en de meeste volwassen spelen nog steeds. Denk aan een gezelschapsspel, spelen en ravotten met je (klein)kinderen of een escape-room-spel. Spelen vinden we niet zo gek. Maar zodra het woord creativiteit valt, roepen we vaak meteen: “Ik ben niet creatief!” Onzin. Creativiteit gaat veel verder dan tekenen of schilderen. Iedereen is creatief én op zijn eigen manier.

Want creativiteit is er in verschillende soorten.

  • Je artistieke creativiteit hoeft niet van hoog niveau te zijn, droedelen is ook creatief. Ook dansen en muziek maken vallen onder artistieke creativiteit, net als schilderen, tekenen en schrijven.
  • In het dagelijkse leven zijn we allemaal creatief, jij ook. Alleen noem je jezelf dan meestal eerder praktisch, of flexibel. Als dingen anders lopen dan verwacht, zoek je naar een oplossing. Daar gebruik je (onbewust) je creativiteitsspier voor.
  • In een zakelijke context pas je intellectuele creativiteit toe. Denk aan ideeën bedenken en problemen oplossen, maar ook de vraag achter de vraag achterhalen, experimenteren en resultaten vormgeven.

Die creativiteitsspier kun je trainen. Teken je gedachten of ideeën eens uit, in plaats van ze op te schrijven, ga spelen, bezoek een museum, theater of concert. Doe een dansje.

(bron: STORMPUNT naar onderzoek van Zorena Ivcevic)

Zakelijk spelen betekent dat je speelse elementen en activiteiten op de werkvloer introduceert die medewerkers stimuleren om anders te denken, samen te werken en plezier te hebben, terwijl ze tegelijkertijd aan serieuze vraagstukken werken. Denk aan energizers, teambuildingsoefeningen, de inzet van gamification of creatieve workshops.

You can learn more about someone in one hour of play, than in a year of conversation

Plato

Creativiteit zorgt voor een omgeving die nieuwe ideeën aanmoedigt en waardeert. Je mag experimenteren en je mag leren van je fouten: dát is een creatieve werkcultuur. Medewerkers hebben dan wel de ruimte en de middelen nodig om buiten de gebaande paden te denken, met innovatieve oplossingen te komen en problemen op nieuwe manieren aan te pakken. Toch krijgen medewerkers vaker de ruimte dan dat ze die pakken. Dat is waarom aanmoediging en support nodig en belangrijk zijn.

Spelen en creativiteit op de werkvloer is win-win: ze doorbreken in een zakelijke omgeving traditionele en rigide werkpatronen, zodat een dynamische en stimulerende werkomgeving ontstaat.

Dit helpt je niet alleen de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers te verhogen. Het draagt ook bij aan betere bedrijfsresultaten doordat je innovatie, flexibiliteit en aanpassingsvermogen stimuleert.

Vertel het me en ik zal het vergeten

Laat het me zien en ik zal het onthouden

Laat het me ervaren en ik zal het begrijpen

Confucius

Het belang van spelen en creativiteit op de werkvloer

Veranderingen gaan sneller dan ooit. Concurrentie neemt voortdurend toe. Innovatie en flexibiliteit zijn cruciale factoren voor organisatiesucces. Traditionele werkmethoden en rigide structuren belemmeren om in te spelen op de dynamische eisen van de markt van vandaag. Juist daarom kunnen spelen en creativiteit op de werkvloer een belangrijke rol spelen in het succes van je organisatie.

  • Innovatie als kracht

Innovatie is geen luxe, maar noodzaak. Bedrijven die voortdurend nieuwe ideeën kunnen genereren en deze effectief implementeren, hebben een aanzienlijk groter concurrentievoordeel. Als je dit vanuit speelse en creatieve benaderingen doet, kunnen medewerkers buiten de gebaande paden denken en unieke oplossingen bedenken voor complexe problemen. Dit leidt niet alleen tot productverbeteringen en nieuwe diensten, maar ook tot efficiëntere processen en een betere klantbeleving.

  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen

De huidige werkomgeving vereist veel flexibiliteit en het vermogen om snel te reageren op veranderingen. Spelen en creativiteit bevorderen een open cultuur waar je mag experimenteren. Daardoor zijn medewerkers en teams beter in staat zich aan te passen aan nieuwe situaties en uitdagingen. Een eigenschap die essentieel is voor bedrijven die willen overleven en floreren in een wereld die steeds verandert.

  • Betrokkenheid van medewerkers

Als je spelen en creativiteit op de werkvloer omarmt, draagt dat bij aan een hogere medewerkersbetrokkenheid. Spelen en creativiteit zorgen voor meer werkplezier, zowel op inhoud als in teamverband. Uitdaging en waardering motiveren en maken mensen energieker en productiever. En minstens zo belangrijk: een speelse werkomgeving heeft een positief effect op de ontwikkeling en het welzijn van medewerker en vermindert stress en ziekteverzuim.

  • Verbeterde samenwerking en teamdynamiek

Speelse en creatieve activiteiten bevorderen de samenwerking en versterken de teamdynamiek. Door samen te spelen en creatieve uitdagingen aan te gaan, leren teamleden elkaar beter kennen en bouwen ze onderling vertrouwen op, met als gevolg dat ze effectiever met elkaar communiceren en hechter samenwerken. Essentiële ingrediënten als je succesvol wilt veranderen en gezamenlijke doelen wilt bereiken.

Als je weet dat innovatie en flexibiliteit de sleutels zijn tot zakelijk succes, dan is het integreren van spelen en creativiteit op de werkvloer geen optie, maar een noodzaak. Het helpt jullie niet alleen om beter te presteren en je aan te passen aan veranderingen, maar zorgt ook voor betrokken en gemotiveerde medewerkers. Als je speelsheid en creativiteit omarmt, kun je als organisatie hun potentieel beter benutten en je onderscheiden van je concurrentie.

Onze ervaring

Tijdens het faciliteren van CX-workshops met de CX Game en EX Game (en allerlei varianten daarop) zien we steeds hetzelfde gebeuren: als je spelen combineert met creatieve denk- en doe opdrachten, levert dat heel veel op. Naast inzichten en concrete ideeën,

  • krijg je mooie gesprekken
  • hoor je (niet eerder gedeelde) prachtige verhalen
  • ontstaat er positieve energie en plezier
  • wakkert ieders creativiteit aan
  • worden patronen zichtbaar
  • vergroot het probleemoplossend vermogen, en
  • versterkt de onderlinge band

Door samen te spelen komen kwaliteiten van collega’s naar boven die ze nog niet kenden van elkaar. Denk aan een snelle brainstormer, artistieke kwaliteiten of een sterke creatief denker, maar ook aan hobby’s die ze nooit eerder deelden met elkaar.

We zien het iedere keer voor onze neus gebeuren: lampjes boven hoofden springen aan, afspraken worden gemaakt en vol energie en met vrolijke gezichten lopen ze de zaal uit.

Boekentips

Wil je meer lezen over spelen en creativiteit op de werkvloer, bekijk dan mijn favorieten:

Babs Asselbergs is Creative Changemaker en CX Activator. Zij laat klantbeleving op creatieve (inter)actieve wijze leven en activeert teams om het samen nog beter te doen voor klanten én leuker voor zichzelf. Babs ontwerpt en faciliteert workshops over klantbeleving en klantgerichtheid. Samen met Nienke Bloem is zij founder van de CX en EX Game, creatieve werkvormen die Babs inzet om met teams, klant- en medewerkerbeleving aan de slag te gaan.