Met deze campagne wil de overheid aandacht vragen voor het pure autorijden. Door je aandacht op één ding – namelijk de weg – te houden ben je minder snel afgeleid en dat voorkomt gevaarlijke situaties.
Heb je die borden al eens gezien? Kun jij lezen wat erop staat? Ik kan ze niet lezen. Staat er mono? Of momo? Er staat ook een tekst onder. Wat? Geen idee. De bedoeling is dat ik geen moeite doe dat te ontcijferen terwijl ik rij, want dan ben ik afgeleid.
Er zijn te veel mensen al rijdend met hun telefoon bezig. Eens. Dat je daardoor afgeleid bent. Helemaal eens.
Maar rijdend van Amsterdam naar ons huis in West-Brabant was ‘t voor mijn man lastig te begrijpen hoe hard je nu mag rijden op de A4. Er staat van alles aan de kant van de weg, op grote en kleine, soms bijna onleesbare bordjes:
- 100
- 100 tussen 6-19 (hoe hard mag je dan tussen 19-6 uur?)
- 130
Er zijn ook bordjes afgeplakt. Alleen niet consequent. Als je oog alleen op dat niet-afgeplakte bordje valt, rijd je te hard. De navigatie hielp ook niet mee, die gaf 80 aan terwijl iedereen met 130 om ons heen raasde.
Die onduidelijkheid is niet mono. Je bent afgeleid en verward. En die afleiding en verwarring zijn nu net niet de bedoeling van deze campagne.
Door het bord met trajectcontrole stond een groot kruis getapet. Hopelijk is dat waar, dat scheelt een bon voor te hard rijden.
En ja, ook dit is klantbeleving. Hier laat Rijkswaterstaat alleen wel een en ander liggen. Zo’n campagne is prima, maar zorg dan wel dat alles klopt. Maak de afleiding zo klein mogelijk en zorg dat duidelijkheid voorop staat.
Duidelijkheid en consistentie zijn essentieel voor een goede klantbeleving! Hoe zit het met de consistentie van de alle contactmomenten in jouw bedrijf?
Babs Asselbergs schrijft regelmatig blogs over haar eigen klantervaringen en die van anderen. Babs geniet van de kleine dingen die het verschil maken, maar weet ook dat deze little acts of kindness daadwerkelijk effect hebben. Zij gelooft erin dat als we bewuster zijn van ons gedrag en het effect daarvan op anderen we samen de wereld mooier kunnen maken voor klanten en voor onszelf. Babs is expert op het gebied van klantbeleving en klantgerichtheid en, samen met Nienke Bloem, founder van the Customer Experience Game. Tijdens het spelen van de CX Game wordt ook aandacht besteed aan bovenstaand vraagstuk.