Wat als je je reisbestemming uit handen geeft? Wie heeft er dan lef? Jij als reiziger? Of de organisatie die dit op zich neemt?
Voor sommigen onder ons, de control freaks, is ‘t wellicht lef. Maar wij, mijn 16-jarige dochter en ik, vonden het heerlijk!
We wisten niet waar we heen gingen. We mochten wel 10 steden uitsluiten. En we wisten wat het weer op de plaats van bestemming zou zijn: 29 graden overdag en 25 ‘s nachts. Dat is makkelijk je koffer pakken. Voor de zekerheid een bikini mee en verder een toilettas, zonnebrand, jurkjes en slippers. Klaar!
Voor srprs.me is ‘t wel lef, vind ik als CX-professional. Als klanten hun reislot in jouw handen geven, moet wel écht alles kloppen! Niet alleen de processen, maar ook de beleving eromheen.
EXCELLENTE & ONDERSCHEIDENDE KLANTBELEVING
Klantbeleving is pas excellent als alle klantbehoeften zijn ingevuld en klanten niet al te veel moeite hoeven te doen. In dit geval dus om een reis te boeken en op reis te gaan. Dat betekent dat je verrekte goed moet weten wat je klanten willen, wat hun behoeften en verwachtingen zijn. Om te kunnen verrassen moet de basis helemaal in orde zijn. Het boekingsproces lijkt relatief makkelijk te organiseren, maar daarna begint het zoeken van de juiste bestemming bij de wensen van je klanten. Daarvoor moet je wel de juiste vragen stellen tijdens het boeken. En na het boeken draait alles om de communicatie; teasen, tijdig en volledig informeren en uiteindelijk de ontvangst van de tickets en hotelvouchers.
Veel bedrijven gaan al verrassen als de basis nog niet op orde is. Dan sla je dus echt de plank mis. Deze reisorganisatie heeft van verrassen zijn businessmodel gemaakt. Ik vind dat lef hebben.
ALLES KLOPTE, INCLUSIEF DE HUMOR
Of alles klopte? Nou en of! Van het boeken tot de ontvangst van de envelop met kraskaart (én handgeschreven briefje). Het ontdekken van de bestemming zo’n 2 uur voordat het vliegtuig vertrok. De ontvangst van de tickets en hotelvoucher; het verliep allemaal perfect. En met de nodige dosis humor!
Waar we geweest zijn? Een Zuid-Franse stad waar we heerlijk hebben gewinkeld, gegeten en gewandeld en decadent op zo’n luxe bedje op het strand cocktails hebben gedronken. Ik had er zelf nooit voor gekozen en dat maakt het precies zo leuk. Kers op de taart vond ik als CX-addict dat we in een hotel sliepen met de naam Hotel Nap by Happy Culture. Die happy cultuur was in allerlei grappige details doorgevoerd.
HEB JIJ LEF?
Ga je zitten en toekijken hoe anderen lef hebben? Of ga je zelf aan de slag om met meer lef klanten een andere, onderscheidende beleving te geven? Of om je processen net even anders in te richten dan anderen of dan gebruikelijk is in jouw branche? Volgens mij is het superleuk om daarover na te denken. Betrek klanten en medewerkers erbij, test, experimenteer en leer. Dat is niet alleen lef, dat is vooral leuk! Succes!
Oh ja en reizen met srprs.me is een aanrader. Ga het zelf maar eens ervaren, dan snap je nog beter wat ik bedoel.
Babs Asselbergs fotografeert al haar hele leven en houdt ervan om anders naar de wereld om haar heen te kijken. Anders kijken optimaforma. Precies wat zij in haar werk ook doet. Organisaties op een andere manier naar hun processen en dienstverlening laten kijken en medewerkers bewuster maken van hun gedrag en de service die zij verlenen aan klanten. Om hen vervolgens te leren het beter te doen voor klanten en met elkaar. Babs is gecertificeerd CX Professional – CCXP en co-founder van The Customer & Employee Experience Game by BlommaBerg