Het CX Game Festival:

de tofste manier om met een grote groep collega’s na te denken over hoe het beter kan voor de klant

 

Voor onze halfjaarlijkse Goed Bekend Dag was ik op zoek naar iemand die ons kan helpen met de opzet van een online interactief programma. Toen ik op een ochtend in contact kwam met Babs, wist ik al gauw dat zij hiervoor de aangewezen persoon zou zijn. Diezelfde dag nog kwam Babs met een prikkelend en creatief uitgewerkt voorstel dat volledig aansloot op onze wensen: bewustwording over klantbeleving, verbinding en een flinke dosis FUN. Twee weken laten zaten we met zo’n 60 collega’s in een super gezellige online CX Game Festival. Niet alleen hebben we die dag hele mooie inzichten opgedaan, maar ook nog eens samen een hoop lol beleefd! Babs heeft ons laten zien hoe je op een leuke interactieve manier het thema klantbeleving laat leven. Bedankt, Babs!

Semira Dakhlaoui – HR Adviseur

 

Begin maart sprak Babs met Semira Dakhlaoui van Driessen over hun vraag voor een teambuildingssessie op 1 april voor ongeveer 70 collega’s van de stafafdelingen. De klantwens in kernwoorden: plezier, interactie en klantbeleving. In het gesprek kwamen we er al gauw achter dat hun wens binnen de huidige kaders van The Customer Experience Game en hun budget niet mogelijk was.

Aangewakkerd door het enthousiasme van Semira, gingen alle creatieve radars in Babs’ hoofd los. Immers, kan niet bestaat niet. Want wat als het wél kan?

Zo werd het CX Game Festival geboren.

 

Het CX Game Festival op de Goed Bekend Dag

Op 1 april vond de 1e editie van het CX Game Festival plaats tijdens de Goed Bekend Dag van de stafafdelingen van Driessen. Driessen organiseert elk kwartaal een Goed Bekend Dag. Alle medewerkers komen die dag bijeen om volledig bijgepraat te worden en samen te werken aan een bepaald thema. Normaal gesproken is dat op het hoofdkantoor in Helmond, maar nu natuurlijk online. De Goed Bekend Dag is echt bedoeld als een feestje: plezier en actie staan centraal.

Ruim 60 deelnemers in 13 teams deden mee aan het CX Game Festival vol creatieve en inspirerende opdrachten over klantbeleving. Via Zoom spraken we plenair en via de break-outs met elkaar. De tool Miro, een soort online flipover én tekenbord, was het festivalterrein.

Op een goed festival mag muziek niet ontbreken, dus startten we met een dansje op ‘I am so excited’ van The Pointer Sisters.

De startoefening leverde hilarische beelden op. De opdracht was: bedenk een teamnaam en maak een groepsfoto waaraan we jullie kunnen herkennen. We hebben van alles gezien. Denk aan undercoveragenten, experts, melkmeisjes, dj’s, headsets en de plantenservice. De toon was gezet!

[dt_gallery_masonry mode=”grid” bwb_columns=”desktop:3|h_tablet:3|v_tablet:3|phone:2″ image_border_radius=”0px” on_click=”none” show_zoom=”n” include=”1690,1688,1686,1684,1682,1680″]

 

Daarna kregen de teams zes verschillende CX opdrachten rondom drie thema’s

 

  • Voice of the Customer
  • Brand Delivery in the Customer Journey
  • Employee Ambassadorship

 

De teams bespraken de opdrachten met elkaar in de break-out rooms. De antwoorden noteerden zij op het Miro-board. Steeds mochten twee teams hun antwoord toelichten, voordat de volgende opdracht gekozen werd. Tot slot noteerde iedereen zijn persoonlijke inzicht en actie op Miro.

De deelnemers waren heel enthousiast. We lazen reacties als: interactief, samen aan de slag, teamoverstijgend, gaaf, leuk en afwisselend, ondanks digitaal toch samen, super gezellig, leuke interactie in kleine groepjes & goed tempo, tof gedaan en mooie inzichten & ideeën.

De race tegen de klok vonden sommigen wel een straf. Maar desondanks leverde die race enorm veel bruikbare en waardevolle inzichten op. En heel veel plezier!

Op de tonen van Frank Stallone’s ‘Far from over’ verliet iedereen na 2 uur het CX Game Festival terrein.

 

Aan de hand van de intake heeft Babs een goede doorvertaling gemaakt van onze organisatie, visie en klantvraag. Door vervolgens flexibel en creatief mee te denken, hebben ze een mooie online bijeenkomst voor 60 medewerkers verzorgd. Onze doel daarbij, de medewerkers laten proeven aan het concept Klantbeleving en ze hiermee actief aan de slag zetten, is daardoor absoluut geslaagd. De deelnemers waren na afloop enorm enthousiast en wij ook. Een leuke, succesvolle eerste kennismaking met Babs en the CX Game!

Mira van den Boogaard – Manager HRM

 

Het CX Game Festival

Net als The Customer Experience Game laat het CX Game Festival klantbeleving op een leuke, actieve en interactieve manier leven. Het resultaat is:

  • Bewustwording van het belang van klantgerichtheid
  • Niet alleen praten over klantgerichtheid, maar ook beleven en ervaren
  • Concreet inzicht en actiepunt voor elke deelnemer
  • Maximale betrokkenheid van de deelnemers: samen leren, elkaar inspireren, ervaringen delen, nieuwe inzichten vergaren én veel plezier

 

Het CX Game Festival is hét alternatief voor de CX Game wanneer je met grote groepen aan de slag wilt, bijvoorbeeld op teambuildingsdagen of tijdens company events.

  • Doel: leuke interactieve workshop met serieuze noot
  • Kernwoorden: teambuilding, plezier, (inter)actie en klantbeleving
  • Hoe: online via Zoom en het whiteboard Miro
  • Aantal: groepen van 30 tot 100 medewerkers
  • Begeleiding: twee ervaren CX professionals die faciliteren
  • Duur: 120 minuten inclusief pauze van 10 minuten

 

De CX Game (en de verschillen met het Festival)

De CX Game gaat verder op de materie in en levert naast het bovenstaande beschreven resultaat concrete input op voor het verbeteren van de klantbeleving en een eerste aanzet voor oplossingen. Alle opdrachten worden op maat gemaakt, passend bij het doel, de CX uitdagingen, deelnemers en type organisatie.

  • Doel: vergroten bewustwording CX, actiegericht: samen oplossingen bedenken of    ondersteuning bij uitrol nieuwe (klant-)strategie
  • Kernwoorden:    klantbeleving, (inter)actie, plezier en verbinding
  • Hoe: online via Zoom en Miro of live op externe locatie
  • Aantal: 9 tot 16 medewerkers per speeltafel

Meer deelnemers? Dan spelen we aan meer tafels tegelijkertijd of na elkaar

  • Begeleiding: een ervaren CX professional die getraind is als CX Game Facilitator
  • Duur: 120 tot 180 minuten

 

De CX Game wordt niet alleen als losse workshop ingezet maar wordt ook als train the trainer aangeboden aan CX Teams.  De CX Game wordt ook ingezet als onderdeel van een leerprogramma, in combinatie met een keynote en/of workshops. Dit programma bieden we aan onder de naam CX Activator.

 

Het CX Game Festival is net als The CX Game by Blommaberg een van de producten die Nienke Bloem en Babs Asselbergs hebben ontwikkeld. Met hun games laten zij teams op een leuke en interactieve manier samen nadenken over wat klantgerichtheid voor hen betekent. En bovenal: hoe ze samen de wereld mooier kunnen maken voor hun klanten en zichzelf.