De tofste manier om met een grote groep collega’s na te denken over hoe het beter kan voor de klant

In de zomer van 2016 ontstonden de eerste ideeën voor The Customer Experience Game. Een werkvorm die uitgroeide naar een krachtig, interactief, inspirerend en leuk middel om klantbeleving te laten leven en medewerkers te activeren de wereld mooier te maken voor hun klanten. Vijf jaar later is er naast een bordspel een online variant en sinds april 2021 een online CX Game Festival voor grote groepen vanaf 30 personen.

Het CX Game Festival is een online teambuildingsuitje met het thema klantbeleving. Kernwoorden zijn actie, interactie, inspiratie en plezier.

Net als The Customer Experience Game laat het CX Game Festival klantbeleving op een leuke, actieve en interactieve manier leven. Het resultaat is:

  • null
    Bewustwording van het belang van klantgerichtheid
  • null
    Niet alleen praten over klantgerichtheid, maar ook beleven en ervaren
  • null
    Een concreet inzicht en actiepunt voor elke deelnemer
  • null
    Maximale betrokkenheid van de deelnemers: samen leren, elkaar inspireren, ervaringen delen, nieuwe inzichten vergaren én veel plezier

Het CX Game Festival: wat is het?

Het CX Game Festival is hét alternatief voor de CX Game wanneer je met grote groepen aan de slag wilt, bijvoorbeeld op een teambuildingsdag of tijdens een company event.

  • Doel: leuke interactieve workshop met serieuze noot
  • Kernwoorden: teambuilding, plezier, (inter)actie en klantbeleving
  • Hoe: online via Zoom en het online whiteboard Miro
  • Aantal: groepen van 30 tot 100 medewerkers
  • Begeleiding: twee ervaren CX professionals die faciliteren
  • Duur: 120 minuten inclusief pauze van 10 minuten
  • Kosten: 2.500 euro voor 2 uur en 30 tot 50 deelnemers, 3.000 euro voor 2 uur en 60 tot 100 deelnemers

Vooraf ontvangen alle deelnemers een mail met informatie over het doel, een kennismaking met het online whiteboard Miro en de link naar Zoom en het Festivalterrein in Miro.

Het CX Game Festival Programma

De deelnemers spelen in teams tegen elkaar en de klok. In elk team zitten drie tot vijf medewerkers. Dit kunnen medewerkers zijn die dagelijks met elkaar samenwerken, maar een combinatie van verschillende teams levert ook bijzondere inzichten en verbindingen op.

 

Op een goed festival mag muziek niet ontbreken, dus starten we met een dansje op bijvoorbeeld ‘I am so excited’ van The Pointer Sisters.

De eerste opdracht levert al direct hilarische beelden op. Ieder team bedenkt een teamnaam en maakt een groepsfoto waaraan we hen kunnen herkennen. Daarna volgt het inhoudelijke deel. Hierin werken de teams aan zes tot acht creatieve en inspirerende opdrachten over klantbeleving rondom drie thema’s:

 

  • Voice of the Customer
  • Brand Delivery in the Customer Journey
  • Employee Ambassadorship

 

De opdrachten worden plenair uitgelegd. De teams bespreken de opdrachten met elkaar in de break-out rooms. De antwoorden noteren zij op een Miro-board, een soort online flipover én tekenbord, wat als festivalterrein fungeert.

 

Voor elke opdrachten krijgen de teams ongeveer 5 minuten. Voordat we naar de volgende opdracht gaan, lichten enkele teams hun antwoord toe en geeft de facilitator feedback. Tot slot noteert iedereen zijn persoonlijke inzicht en actiepunt op Miro. Deze inzichten bespreken ze met elkaar in de break-outs. Halverwege het festival is een pauze om even los te komen van het scherm en iets te eten en te drinken erbij te pakken.

Na de prijsuitreiking verlaat iedereen op de tonen van Frank Stallone’s ‘Far from over’ het CX Game Festivalterrein.

Deelnemers over het CX Game Festival

De deelnemers aan de eerste editie waren heel enthousiast. We lazen reacties als: interactief, samen aan de slag, teamoverstijgend, gaaf, leuk en afwisselend, ondanks digitaal toch samen, supergezellig, leuke interactie in kleine groepjes & goed tempo, tof gedaan en mooie inzichten & ideeën.

 

De race tegen de klok vonden sommigen wel een straf. Maar desondanks leverde die race enorm veel bruikbare en waardevolle inzichten op. En heel veel plezier!

Semira Dakhlaoui – HR Adviseur Driessen

Voor onze halfjaarlijkse Goed Bekend Dag was ik op zoek naar iemand die ons kan helpen met de opzet van een online interactief programma. Toen ik op een ochtend in contact kwam met Babs, wist ik al gauw dat zij hiervoor de aangewezen persoon zou zijn. Diezelfde dag nog kwam Babs met een prikkelend en creatief uitgewerkt voorstel dat volledig aansloot op onze wensen: bewustwording over klantbeleving, verbinding en een flinke dosis FUN. Twee weken laten zaten we met zo’n 60 collega’s in een super gezellige online CX Game Festival. Niet alleen hebben we die dag hele mooie inzichten opgedaan, maar ook nog eens samen een hoop lol beleefd! Babs heeft ons laten zien hoe je op een leuke interactieve manier het thema klantbeleving laat leven. Bedankt, Babs!

Mira van den Boogaard – Manager HRM Driessen

Aan de hand van de intake heeft Babs een goede doorvertaling gemaakt van onze organisatie, visie en klantvraag. Door vervolgens flexibel en creatief mee te denken, hebben ze een mooie online bijeenkomst voor 60 medewerkers verzorgd. Onze doel daarbij, de medewerkers laten proeven aan het concept Klantbeleving en ze hiermee actief aan de slag zetten, is daardoor absoluut geslaagd. De deelnemers waren na afloop enorm enthousiast en wij ook. Een leuke, succesvolle eerste kennismaking met Babs en the CX Game!

 

In deze blog lees je alles over het CX Game Festival dat we voor Driessen hebben georganiseerd.

De CX Game (en de verschillen met het Festival)

De CX Game gaat verder op de materie in en levert naast het bovenstaande beschreven resultaat concrete input op voor het verbeteren van de klantbeleving en een eerste aanzet voor oplossingen. Alle opdrachten worden op maat gemaakt, passend bij het doel, de CX uitdagingen, deelnemers en type organisatie.

 

  • Doel: vergroten bewustwording CX, actiegericht: samen oplossingen bedenken of    ondersteuning bij uitrol nieuwe (klant-)strategie
  • Kernwoorden: klantbeleving, (inter)actie, plezier en verbinding
  • Hoe: online via Zoom en Miro of live op externe locatie
  • Aantal: 9 tot 16 medewerkers per speeltafel
  • Begeleiding: een ervaren CX professional die getraind is als CX Game Facilitator
  • Duur: 120 tot 180 minuten
  • Kosten: 2.000 tot 2.500 euro voor 2 tot 3 uur en 9 tot 16 deelnemers

Meer deelnemers? Dan spelen we aan meer tafels tegelijkertijd of na elkaar

Het CX Game Festival is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen Nienke Bloem en Babs Asselbergs, eigenaars van BlommaBerg – The Game Company. Voor meer informatie over het CX Game Festival, neem contact op via een van onderstaande methoden of vul het contactformulier in.

Telefoonnummers

Nienke Bloem: 06-22216210

Babs Asselbergs: 06-17443249

E-mailadres

Irene@blommaberg.nl 

Neem contact op