Hieperdepiep hoera!
Na ruim 2,5 jaar mag de beugel van mijn oudste dochter eruit!
Bij de jongen naast haar is ‘t ook dé grote dag! De assistent die hem helpt, benadrukt dit nog eens stevig.
Mijn dochter gaat liggen en het technische verhaal gaat van start. Goed hoor dat ze stap voor stap uitleggen wat er gebeurt. Ergens tussendoor wordt nog wel gevraagd of ze blij is met het resultaat, maar op dat moment zit haar beugel er nog in…
Maar van het viermomentje wordt niet echt gebruik gemaakt. Ik roep nog “2 ballonnen en slingers!” Niemand reageert.
Mijn 15-jarige dochter kijkt al maanden naar dit moment uit. Heeft dat ook vaak aan de ortho verteld. Ze weten dat.
Hoe makkelijk is het om van dit moment een WOW-moment te maken. Ik geef wat tips:
- Stuur een leuk kaartje in plaats van het standaard herinner-je-aan-je-afspraak- sms’je aan de ouders
- Benadruk het grote moment nog eens extra, vóórdat de klant in de stoel ligt
- Nog beter: haal hem of haar op uit de wachtruimte net als bij het eerste bezoek
- Maak een leuke voor- én nafoto van de lach op ‘t gezicht
- Laat zo gauw de beugel eruit is het resultaat zien
- Geef een goodiebag met kauwgom, of iets anders wat de klant al die tijd niet mocht eten.
De beugel kreeg mijn dochter mee naar huis, samen met een brief die begon met “Zojuist is de orthodontische apparatuur bij jou verwijderd” Huh? Mijn wat? Ze krijgt ook een essix. In gewone-mensen-taal is dat een bitje. Je raadt mijn tip vast: spreek de taal van de klant!
Tot slot een tip voor alle orthodontisten: wat je ook gaat doen, zorg dat al je medewerkers snappen dat niet alleen het plaatsen van een beugel een speciaal moment is, maar het eruit halen ook!
Be the reason why someone smiles today. In dit geval is dat letterlijk en figuurlijk!
Hoe zorg jij er voor dat je klanten stralen?
Babs Asselbergs schrijft regelmatig blogs over haar eigen klantervaringen en die van anderen. Babs geniet van de kleine dingen die het verschil maken, maar weet ook dat deze little acts of kindness daadwerkelijk effect hebben. Babs gelooft erin dat als we bewuster zijn van ons gedrag en het effect daarvan op anderen we samen de wereld mooier kunnen maken voor klanten en voor onszelf. Babs is expert op het gebied van klantbeleving en klantgerichtheid en, samen met Nienke Bloem, founder van the Customer Experience Game.